MAKÜLER DEJENERASYON’DA VİTAMİN TAKVİYESİ

Maküler dejenerasyon  (sarı nokta hastalığı) belli tiplerinde vitamin ve minerallerin kullanımından fayda görebilir. Bu beslenme takviyesi göz hastalığının ilerlemesini yavaşlatabilir.
Maküler dejenerasyon hastalarının yüzde sekseni kuru tiptir. Makula dejenerasyonu genellikle druzen denen metabolik artıkların birikmesi ile başlar. Tek başına bu birikintiler görmeyi bozmaz. Fakat sayıca artması ve hacim olarak genişlemesi merkezi görmeyi bozmaya başlar.

Maküler dejenerasyonunda vitamin ve mineral desteğinin etkilerini değerlendirmek için çok sayıda araştırma vardır bunlardan en geniş ve önemlisi AREDS 2 (Age Related Eye Disease Study 2) araştırmasıdır. Bu çalışma makula dejenerasyonunda yoğun druzen oluşumu (orta ve ileri derecede  dejenerasyon) yada diğer gözünde bu hastalık nedeniyle ileri derecede görme kaybı olan hastalarda hastalığının ilerlemesini yavaşlatmada veya ıslak (kanamalı) tipe dönme riskini azaltmada faydalı bulunmuştur. Bu noktada vitamin ve mineral takviyesinin makula dejenerasyonunu tedavi etmeyeceğini bazı gözlerde ilerlemesinin yavaşlamasına katkıda bulunacağını vurgulamalıyız.

MAKÜLER DEJENERASYONUNDA HANGİ VİTAMİNLER VE MİNERALLER FAYDALI

• C vitamini
  • Ksantin
  • E vitamini
  • lutein
  • Bakır
  • Çinko

TEK BAŞINA VİTAMİN TAKVİYESİ YETERLİ Mİ?

Çalışmalar sadece vitamin takviyesinin yeterli olmadığını göstermektedir, diyet de önemlidir. Lahana ıspanak gibi yeşillik ve lif içeren sebzeler ve meyve yenmesi önerilir. Bunun yanında risk faktörü olarak kabul edilen doymuş yağ tüketimini azaltmak aşırı kilodan kaçınmak gerekir. Bu konularda diyetisyenden de yardım alınabilir. Vitamin takviyesi kullanmak diğer ilaçlarla etkileşim ve vücut sağlığı açsından olumsuz da olabilir. Bu konuda bu ilaçları öneren uzmandan bilgi alınmalıdır.