Göz Hastalıklarında Kök Hücre Tedavisi

Göz Hastalıklarında Kök Hücre Tedavisi (stem cell) kendi kopyasını yapabilen ve farklı tip hücreye dönüşebilen hücre demektir. Kök hücre tek tip değildir. Yerleşimleri ve fonksiyonları farklı çok çeşitli tipte kök hücre vardır. Kişinin (hastanın) kendinden (otolog), yada akrabalarından elde edilebilir (allojenik)

Göz Hastalıklarında Kök Hücre Kullanımı

Göz hastalıklarında kök hücre tedavisi gözün çeşitli bölümlerine ait hastalıkların tedavisi için kullanılmakta ve bu amaçla çok sayıda araştırma yapılmaktadır. Örnek olarak kornea dokusu için limbal kök hücreler kornea yüzey hastalıklarında kullanılmakta; göz yüzeyinin yüzeyinin ve hücre eksikliğinin olduğu çeşitli hastalıklarda tedavi olanağı ve görme artışı sağlamaktadır. Limbal bölgede yani kornea yüzeyinde kullanılan kök hücreler diğer gözden alınarak kullanılabilir (1), yanak mukozası hücrelerinden alınarak laboratuvar ortamında göz kök hücrelerine dönüştürülerek kullanılabilir (2), genetik yakınlığı olanlardan (3) yada kornea bankasından alınarak kullanılabilir (4)
Kornea kök hücre yetmezliğinde daha çok otolog (1) yöntemi kullanıyoruz. Kök hücre kaynağı gözde (sağlıklı göz) hücre alımı aşırı ve tekrarlayan operasyonlar olmadıkça sorunsuzdur ama daha güvenli olması açısından çok küçük bir doku alınıp laboratuvar ortamında çoğaltılabilir yada SLET yöntemiyle kök hücre yetmezliği olan gözde kornea üzerinde çoğaltılabilir.

Gözün Diğer Bölümleri İçin Kök Hücre Tedavisi Güvenilir Mi ?

Göz hastalıklarında kök hücre tedavisi, kornea ve oküler yüzey için güvenli olan kök hücre tedavisi gözün diğer bölümleri ve hastalıkları için çoğunlukla araştırma aşamasındadır. Çeşitli kliniklerde kalıtsal ve dejeneratif hastalıkları ile ilgili tedaviler uygulanmaktadır ancak rutin tedavi seçenekleri arasına girmiş ve çözüm olarak sunulabilecek net güvenilir bir yöntem henüz oluşmamıştır. Rutin tedaviye girmesi için daha fazla araştırma yapılarak karşılaştırmalı çalışmalarla güvenli ve etkili olduğu gösterilmelidir. Özellikle yurtdışında bazı klinikler de görme kaybına yol açan hastalıklarda kök hücre uygulaması yapmaktadırlar ancak bu uygulamalar da henüz deneysel aşamadadır bazı durumlarda zararlı da olabilir. Bu tip tedavi düşünülürse hastalardan duyumlarla değil uygulamayı yapacak Doktor’dan detaylı bilgi alınmalı ve riskleri de mutlaka ayrıntılı olarak öğrenilmelidir. Ayrıca uygulamayı yapacak kliniklerin de bu uygulama için sertifikalı olması gereklidir.

Prof. Dr. Vedat Kaya
Göz Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!