GÖZ ALERJİLERİ NEDİR? BELİRTİLERİ NELERDİR?

Göz alerjileri benzer şikayetlere yol açsa da farklı patolojik mekanizmalarla farklı klinik özellikler gösteren ve tedavi, yaklaşımı da farklı olabilen hastalıklardan oluşur. Gözde kızarıklık kaşıntı batma ve sulanma sık rastlanan şikâyetlerdir.Sık rastlanan göz alerjileri:

MEVSİMSEL ALERJİK KONJUNKTİVİT

Daha çok bahar ve yaz aylarında  ağaç ve çimen gibi bitkisel alerjenlere karşı gelişir. Beraberinde burun akıntısı ve hapşırma olabilir

UZUN SÜRELİ (PERENNİAL) ALERJİK KONJUNKTİVİT

Bu tip alerjik konjonktivit de şikayetler yıl boyunca sürerse de genellikle sonbaharda daha kötüdür. Ev tozu akarları, kedi köpek tüyleri ve mantar alerjenleri en sık rastlanan etmenlerdir. Klinik olarak mevsimsel formdan daha hafif olma eğilimindedir.

VERNAL KONJUNKTİVİT

Vernal keratokonjunktivit (VKC) tekrarlayıcı iki taraflı (iki gözde görülen) hem IgE- hem de hücresel bağışıklık

mekanizmalarının önemli rol oynadığı alerjik göz hastalığıdır. Daha sıklıkla erkek çocuklarda görülür ve başlangıç genellikle 5 yaşından itibaren sonradır.

(ortalama tanı konma yaşı 7-8 yaş civarıdır). VKC ılıman bölgeler olarak nadirdir sıcak kuru iklimlerde nispeten yaygındır (ülkemizde güneydoğu anadolu bölgesi), yurtdışında ise Akdeniz, Sahra altı Afrika ve Orta Doğu. Bu bölgelerdeki hastaların çoğunda astım egzama gibi diğer atopik durumları vardır ve  vakaların üçte ikisinde de ailede atopi öyküsü vardır

VKC de şikâyetler genellikle mevsimsel olarak bahar ve yaz aylarında zirve yapar ama daha hafif olarak diğer mevsimlerde de devam edebilir.

ATOPİK KONJUNKTİVİT (AKC)

AKC, daha az rastlanan ve yetişkinlerde (en yüksek insidans 30–50 yaş) iki gözde görülen alerjik kökenli hastalıktır.

Genellikle astım ve ekzama öyküsü vardır. Mevsimsel özellik göstermez  uzun sürer –yıl boyunca- kroniktir ve kışın artış gösterebilir. Uzun süreli bir hastalıktır ve zamanla göz dokularında kalıcı hasar oluşturur.

Görüldüğü gibi çok çeşitli göz alerji tipleri vardır. Tedavi ve takip bazı hastalıklarda ortak olmasına rağmen vernal konjunktivit ve atopik konjuntivit de önemli farklar gösterir.